ייעוץ וליווי בחקירה משטרתית

מהו ייעוץ וליווי בחקירה משטרתית

ייעוץ וליווי בחקירה משטרתית בהובלת משרד עו"ד עדיה אלון. נהרות דיו נשפכו על חשיבותה של זכות היוועצות המצויה בסעיף 34 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו-1996 וזו לשונה: 

זכות העצור להיפגש עם עורך דין

34.  (א)  עצור זכאי להיפגש עם עורך דין ולהיוועץ בו.

          (ב)  ביקש עצור להיפגש עם עורך דין או ביקש עורך דין שמינהו אדם קרוב לעצור להיפגש עמו, יאפשר זאת האחראי על החקירה, ללא דיחוי.

          (ג)   פגישת העצור עם עורך הדין תיעשה ביחידות ובתנאים המבטיחים את סודיות השיחה, אולם באופן המאפשר פיקוח על תנועותיו של העצור.

…..

זכותה ההיוועצות הינה זכות חשובה ביותר שהוכרה ע"י בית המשפט העליון כנגזרת מזכות החירות. לייעוץ טרם חקירה ישנה חשיבות מכרעת בגורל התיק ובהחלטת המעצר, גם נחקר חף מפשע עלול "לסבך עצמו" אם יגיע לחקירה מבלי להיוועץ בעו"ד מומחה בתחום.

מעמד החקירה הינו מעמד מלחיץ, בו הנחקר מנותק מהעולם החיצוני, נתון ללחץ המופעל על ידי החוקרים כך שלעיתים יתקשה הנחקר למסור גרסה.
כחלק מפעולות היחידה החוקרת, מתבצעים תרגילי חקירה אשר חלקם עלולים להיות נפסדים. נחקר אשר לא היוועץ בעורך דין יתקשה להבחין מתי מדובר בתרגיל חקירה ו/או בחומר שקרי המונח לפניו ועלול לסבך עצמו בנקל. 

ייעוץ וליווי בחקירה משטרתית בליווי עורך דין שמסביר לנחקר על זכותו לשמור על "זכות השתיקה", על העיתוי המדויק למסירת טענת "אליבי", על האפשרות שהיחידה החוקרת תפעיל מדובב כנגדו, על ביצוע עימות ו/או בדיקת פוליגרף וכן על חשיבותן של "שיחות סיגריה" הנערכות מחוץ לחדר החקירות – היא קריטית.

נוכח חשיבותה של הזכות במקרים מסוימים פעלו בתי המשפט לטובת העצור/הנאשם בשל הפרת הזכות על ידי היחידה החוקרת. 

מה קבע בית המשפט בנושא ייעוץ וליווי בחקירה משטרתית?

בית המשפט קבע כי על החוקר ליידע את הנחקר בדבר זכות זו:

 "ראש לכול, מן הזכות היסודית של העצור להיפגש עם עורך-דין נגזרות ומשתמעות הזכות לקבל הודעה על קיומה של זכות זו והחובה המוטלת על הרשויות להודיע על-כך לעצור. מי שאינו יודע על קיומה של זכות, לא יוכל לנסות לממש אותה. ובמיוחד כך הוא משמדובר באדם שנעצר, ונפשו טרודה, ועשוי הוא שלא לדעת כיצד עליו לנהוג ומה עליו לעשות. אשר על-כן זכאי הוא העצור, ומחויבות הן הרשויות, שיודיעו לו על זכותו להיפגש עם עורך-דין. כאמור, זכות הפגישה של עצור עם עורך-דין נגזרת היא מזכותו של האדם לחירות אישית ". מתוך בג”ץ 3412/91 עבדאללה סופיאן נ מפקד כוחות צה”ל באזור חבל עזה ואח.

יודגש כי בעת החקירה אין הנחקר יכול ליצור קשר עם מי מקרוביו ועורך הדין הוא למעשה האדם היחיד אשר יכול לתקשר עם הנחקר, ללוות אותו ואף לעדכן את היחידה החוקרת בדבר מצב בריאותי הדורש התייחסות.

למה לבחור במשרד עורכי דין עדיה אלון?

יעוץ וליווי בחיקה משטרתית יכול להיות משנה משחק מוחלט עבור העתיד שלכם.

משרד עורכי דין עדיה אלון מעניק ייעוץ וליווי בחקירה משטרתית בזמינות של 24/7, בין אם אתם בטוחים כי מדובר בשגגה ואין אתם מעורבים בעבירה פלילית ובין אם הסתבכתם בביצוע עבירה פלילית- אל תהססו לפנות לעורך דין מומחה בתחום!

צרו קשר

משרדינו זמין לפניותיכם 24/7 ביממה בערוצים הבאים:
או השאירו את פרטיכם בטופס הנ"ל ונציג משרדינו יצור עמכם קשר בהקדם האפשרי:
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן